als ze zouden willen, zouden Limburgers 75 procent van de eetbare producten die ze gebruiken in de eigen streek kunnen kopen. Helaas gebeurd dat nog maar weinig: de teller blijft steken op slechts 2 procent. Gemakzucht, als je het Frank van Eerd, directeur en eigenaar van de Bisschopsmolen in Maastricht, vraagt. En dat is zonde, want Zuid-Limburgse streekproducten zijn niet alleen veel puurder van smaak, ze brengen op vrijwel alle fronten voordelen met zich mee.
Bijna twintig jaar geleden maakte de van origine Brabantse bakker de overstap naar Limburg. In zijn bakkerij werkt hij met louter lokale ingrediënten. Niet alleen omdat hij de lokale economie graag ondersteunt, maar vooral omdat zijn producten het beste tot
hun recht komen als ze zijn gemaakt met ingrediënten vit de buurt.
Herkomst
Vraag een willekeurig iemand naar een typisch Limburgs Streekproduct, en het eerste antwoord dat je hoort, is zonder twijfel ‘vlaai’. Dat kan ook bijna niet anders: al sinds mensenheugenis is vlaai hét handelsmerk van bourgondisch Limburg. Wie zich evenwel verdiept in de geschiedenis van de Limburgse vlaai, komt er al snel achter dat deze
graag geconsumeerde traktatie eigenlijk helemaal niet zo Limburgs is, “De vlaai zoals wij hem kennen komt uit Zuid-Duitsland” aldus Van Eerd. “Daar werden al in de middeleeuwen de resten van brooddeeg en fruit samen gebakken. Wij ontdekten de ‘plattaarten’, namen ze mee naar huis en verfijnden de lekkernij tot de Limburgse vlaai die onze regio typeert.”
“Bourgondisch leven = gezond leven”
Limburgs
Wat maakt een streekproduct tot streekproduct? Frank: “Zelf vind ik dat een streekproduct voor tenminste 70 procent dient te bestaan uit ingrediënten uit de desbetreffende streek. Verder is het van belang dat het product er ook daadwerkelijk is geproduceerd. Dat laatste gaat overigens niet voor alle streekproducten op. Neem de koffie van het Maastrichtse koffiehuis Maison Blanche Dael. De bonen die zij gebruiken komen van (ver) buiten Europa, maar diezelfde koffie wordt wel volgens een oude traditie – en op duurzame wijze – in hartje Maastricht gebrand. Ik vind dat een streekproduct. En een Limburgse vlaai is een Limburgse vlaai als de bodem en het fruit samen gebakken worden, ongeacht de herkomst van de grondstoffen.”
Meer lezen? Bestel hier gratis het Visit Zuid-Limburg Magazine ‘Zuid-Limburg lonkt’
Het magazine ‘Zuid-Limburg lonkt’ leidt je middels 15 grote verhalen rond door Zuid-Limburg. Ontdek de regio door de ogen van locals als André Rieu, Twan Huys, Marcia Luyten en Jack Vinders. Daarbij staat het boordevol tips, routes, evenementen en meer..